![]() |
Branżowy Zakład Doświadczalny |
|
||
Normy PolskiePolskie Normy (PN) i normy branżowe (BN) dotyczące budownictwa drogowego obejmują około 400 pozycji z zakresu nawierzchni, mostów, gruntów, materiałów oraz ich badań. Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne, chyba że obowiązek ich stosowania wynika z:
Na przykład wszystkie normy PN i BN wymienione w ogólnych specyfikacjach technicznych (OST) rozpowszechnianych przez BZDBDiM zazwyczaj znajdą się w szczegółowych specyfikacjach, stanowiących załącznik do umowy między zamawiającym i wykonawcą, co oznacza, że normy te muszą być obowiązkowo respektowane na realizowanych budowach. Normy branżowe istnieją w okresie przejściowym do przekształcenia ich w Polskie Normy. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej następuje sukcesywne
wdrożenie norm europejskich. Polski Komitet Normalizacyjny (PKN)
ustanawia w Polsce normy europejskie jako: Ustawa o normalizacji stanowi, że Polskie Normy mogą być powoływane w przepisach prawnych po opublikowaniu ich w języku oryginału. Normy europejskie powinny być wprowadzane do polskiej techniki drogowej całymi pakietami składającymi się z normy EN na wyrób oraz zestawu norm na wyszczególnione w normie na wyrób metody badań poszczególnych cech, po przetłumaczeniu i zatwierdzeniu jako PN-EN. (Patrz - stanowisko GDDKiA). Obszerniejsze informacje można znaleźć w opracowaniu pt. Stosowanie norm w specyfikacjach technicznych. Wykazy aktualnych norm znajdują się w katalogach wydawanych przez Polski Komitet Normalizacyjny. |
||