![]() |
Branżowy Zakład Doświadczalny |
|
NACINANIE I WYPEŁNIANIE SZCZELIN W NAWIERZCHNIACH Z BETONU CEMENTOWEGOWstęp | Rodzaje szczelin | Wymagania dotyczące szczelin | Podstawowe czynności przy wypełnianiu szczelin | Zakres stosowania mas na gorąco i na zimno | Charakterystyka mas zalewowych na gorąco | Charakterystyka mas uszczelniających na zimno | Bibliografia
|
|||||||
|
||||||||
Rodzaje szczelinSzczeliny w nawierzchni betonowej mają na celu eliminację bądź kontrolę pęknięć, powodowanych skurczem lub rozszerzaniem płyt betonowych pod wpływem zmian temperatury i wilgotności. Szczeliny dzieli się na:
|
||||||||
Wymagania dotyczące szczelinRodzaje szczelin i ich rozmieszczenie powinno być zgodne z dokumentacją projektową. Rozstaw szczelin skurczowych w nawierzchniach niezbrojonych przeważnie wynosi od 3 do 6 m. Odstępy pomiędzy poprzecznymi szczelinami rozszerzania wynoszą od 25 do 100 m, ich rozstaw uzależniony jest od temperatury wykonania nawierzchni betonowej. Podłużne szczeliny rozszerzania należy wykonywać przy opaskach lub krawężnikach. Szczeliny skurczowe wykonuje się zwykle poprzez wycinane w betonie dwuetapowo za pomocą pił mechanicznych. Pierwsze nacięcie o szerokości około 3 mm i głębokości około 1/3 grubości płyty wykonuje się w stwardniałym betonie w ciągu pierwszych 24 godzin od jego ułożenia (po osiągnięciu wytrzymałości na ściskanie 8(10 Mpa). Następnie po minimum 7 dniach dokonuje się poszerzenia górnej części szczeliny (wycięcia rowka) na głębokości 20 - 50 mm w zależności od rodzaju szczeliny i materiału wypełniającego (rys. 1). Szerokość rowka powinna wynosić (z tolerancją 10%):
Nacięte szczeliny muszą mieć pionowe ściany, stałą zadaną szerokość i głębokość. Jeśli szczeliny były wykonane w świeżym betonie
za pomocą wkładek (np. desek, płyt pilśniowych, płyt styropianowych),
przed wypełnieniem szczelin masą, należy usunąć wkładki do
odpowiedniej głębokości. Zaleca się stosowanie wkładek dwudzielnych
np. przy nawierzchni o grubości 20 cm dolna wkładka o wysokości 15 cm i
górna o wysokości 5 cm.
Masa zalewowa w szczelinie powinna tworzyć menisk wklęsły, zwłaszcza przy wykonywaniu robót w temperaturach znacznie niższych od maksymalnie spodziewanych (rys. 4). Stosowanie sznura uszczelniającego (kordu) ma zapewnić oparcie dla wlewanej w szczelinę masy i właściwą głębokość uszczelnienia; jest on zalecany dla szczelin pełnych, w których zabezpiecza przed nadmiernym zużyciem masy i jest niezbędny przy stosowaniu mas na zimno zapobiegając przyczepności masy do dna szczeliny. Sznur o średnicy większej o ok. 25 % od szerokości złącza wciska się w szczelinę na zadaną głębokość. Jeśli wymaga tego producent masy, przed jej wprowadzeniem boczne ścianki szczelin powinny być zagruntowane roztworem zaleconego środka zwiększającego przyczepność (primeru). Wypełnianie szczelin powinno odbywać się podczas bezdeszczowej pogody, przy temperaturze otoczenia i nawierzchni powyżej +5oC.
Rys. 4 Przykład uszczelnienia szczeliny skurczowej pozornej w nawierzchni z betonu cementowego 1-płyta betonowa, 2-masa uszczelniająca, 3-sznur uszczelniający, 4-wstępne nacięcie szer. 3 mm, 5-pęknięcie nawierzchni wskutek skurczu, 6-zagruntowanie bocznych ścianek roztworem gruntującym
|
||||||||
Uwaga dla wykonawcy nawierzchniCzęsto zauważoną wadą są obłamania krawędzi i wyszczerbienia szczelin. Uszkodzenia te powstają najczęściej w wyniku zbyt wczesnego dopuszczenia nawierzchni do ruchu, zwłaszcza roboczego; transportu technologicznego, postoju walców, układarek i innego ciężkiego sprzętu lub magazynowania materiałów. Uszkodzenia znacznie pogarszają estetykę nawierzchni, ich naprawa jest kosztowna, a czasami wręcz niemożliwa. Dla uniknięcia uszkodzeń (przy braku możliwości wyeliminowania ruchu roboczego) zaleca się przykrycie nowo wykonanych nawierzchni betonowych np. twardymi płytami pilśniowymi.
|
||||||||
Podstawowe czynności przy wypełnienia szczelinWypełnienie istniejącej szczeliny obejmuje następujące czynności:
|
||||||||
Zakres stosowania mas na gorąco i na zimnoMasy zalewowe na gorąco stosowane są na nawierzchniach betonowych: płytach lotniskowych, parkingach, zatokach autobusowych, placach manewrowych itp. Są one odporne na działanie czynników atmosferycznych i przy spełnieniu warunku właściwego rozmieszczenia i zachowania wymiarów szczelin, zapewniają szczelność nawierzchni oraz utrzymują adhezję do ścianek w pełnym zakresie temperatur występujących w Polsce. W przypadku wymogu odporności na paliwa i smary stosuje się przeważnie masy poliuretanowe lub polisiarczkowe na zimno. Ich dodatkowym atutem jest możliwość uzyskania szarego koloru dostosowanego do barwy nawierzchni betonowej. Wymienione właściwości kwalifikują je do zastosowań na nawierzchniach w obrębie stacji paliwowych, supermarketów, magazynów itp. - wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość częstego oddziaływania węglowodorów i gdzie inwestor życzy sobie wysokiej estetyki wykonania. Masy na zimno wymagają zachowania ścisłego reżimu
technologicznego, właściwego uformowania i przygotowania szczelin przed
wypełnianiem oraz późniejszego utrzymania nawierzchni w czystości, tak
aby zanieczyszczenia nie były wciskane przez opony pojazdów, co mogłoby
powodować odspojenia szczeliwa od ścianek. Szerokość uszczelnianych
nimi złączy w strefie ruchu kołowego ograniczona jest do 15 mm, a
optymalna szerokość wynosi 8 mm. Ceny mas na zimno są znacznie wyższe
od cen mas na gorąco co ma wpływ na cenę uszczelnienia.
|
||||||||
Charakterystyka mas zalewowych na gorącoMasy zalewowe (zalewy) na gorąco stanowią mieszaninę składająca się z asfaltu drogowego modyfikowanego dodatkiem kauczuku lub żywic syntetycznych, wypełniaczy i innych dodatków uszlachetniających. Masy charakteryzują się dobrą zdolnością wypełniania szczelin, niską spływnością w temperaturze +60oC, bardzo dobrą przyczepnością do powierzchni z betonu cementowego i betonu asfaltowego, zachowaniem elastyczności w niskich temperaturach, odpornością na działanie warunków atmosferycznych. Zalewę rozgrzewa się do stanu płynnego w kotłach wyposażonych w system ogrzewania za pośrednictwem płaszcza olejowego oraz w mieszadło, zgodnie z zaleceniami producenta masy. Zakład stosuje zalewy odpowiadające zharmonizowanej normie PN-EN 14188-1, posiadające oznakowanie CE: Biguma TL 82 (wcześniej posiadająca aprobatę techniczną IBDiM nr AT/96-03-0033) oraz Bornit TL (wcześniej posiadająca aprobatę techniczną IBDiM nr AT/2005-04-1857). Materiały ten sprawdzają się zarówno na obiektach lotniskowych, jak i drogowych, parkingach i zatokach autobusowych.
|
||||||||
Charakterystyka mas uszczelniających na zimnoMasy uszczelniające na zimno to głównie masy na bazie poliuretanów i polisiarczków. Przeważnie są to masy dwuskładnikowe. Mieszanie dwóch komponentów następuje bezpośrednio przed wbudowaniem, w proporcjach podanych przez producenta. Istnieją także masy poliuretanowe jednoskładnikowe żelujące pod wpływem wilgoci zawartej w powietrzu, ich czas całkowitego utwardzenia jest znaczny i wymaga całkowitego wyłączenia z ruchu uszczelnianej nawierzchni na okres co najmniej jednej doby. Masy na zimno wprowadza się do szczelin grawitacyjnie bądź z pistoletów lub zalewarek ciśnieniowych.
|
||||||||
|
Bibliografia:
|