OST
- informacje
Zestawienie
OST
OST
na dyskach
Sposób
zamawiania
Cennik
Aktualizacje
i nowości
OST
w jęz. angielskim
|
|
1. Powstanie
| 2. Istota specyfikacji
| 3. Koncepcje stosowania |
4. Podstawy formalne
| 5. OST
i ST
| 6. Ramowy układ i treść
| 7.1. Cel
wydania | 7.2. OST
inwestycyjne | 7.3. OST
utrzymaniowe |
7.4. OST mostowe |
7.5. OST geodezyjne
|
7.6. Zakresy tematyczne
|
7.7. Liczba OST |
7.8. Aktualność
|
7.9. OST w jęz. angielskim |
7.10. Autorzy
|
8. Praktyka
opracowania ST | 9. Ceny jednostkowe
robót | 10. Wycena ST
| 11. Efekty
STOSOWANIE SPECYFIKACJI TECHNICZNYCH WYKONANIA I
ODBIORU ROBÓT W POLSKIM
DROGOWNICTWIE

W 1991 r., GDDP (Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, obecnie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - GDDKiA) rozpoczęła
działania zmierzające do opracowania specyfikacji technicznych.
Inicjatywa ta wyróżniła drogownictwo spośród innych dziedzin
gospodarki w Polsce, powodując szybkie przekształcenie i dostosowanie
zasad drogowych działań inwestycyjnych do poziomu cechującego rozwinięte
kraje Zachodu.
W 1992 r. ukazały się drukiem dwie pierwsze ogólne specyfikacje
techniczne (OST), a w 1998 r. już istniało kilkadziesiąt OST, obejmujących najważniejsze rodzaje robót drogowych.
Jednostką autorską większości opracowań był Branżowy Zakład
Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego.
Zarządzenie Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z 23 marca 1992
r. wprowadziło do stosowania "Wytyczne zlecania robót, usług i
dostaw w drodze przetargu", stwierdzające, że warunkiem ogłoszenia
przetargu jest posiadanie określonych przez wytyczne dokumentów, wśród
których wymieniono specyfikacje techniczne. Od tego czasu specyfikacje
techniczne funkcjonują w praktyce drogowej, nawet po uchyleniu w 1997
r. kolejnej wersji wymienionego zarządzenia.
Wdrożenie nowych zasad ogłaszania przetargów, spełniających
wymagania międzynarodowych instytucji finansowych, pozwoliło na
ubieganie się o środki w formie pożyczek i funduszów bezzwrotnych m.
in. z Banku Światowego, funduszu Unii Europejskiej "Phare" i
Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Od 1991 r. utrwala się zasada powszechnego stosowania
specyfikacji technicznych na drogach krajowych. Wykonuje się je z
zasady w ramach projektów budowlanych i związanych z nimi
dokumentacjach przetargowych. Wielu pracowników drogowych firm
projektowych wyspecjalizowało się w opracowywaniu tego załącznika,
stanowiącego element nowoczesnej dokumentacji projektowej. Stosowanie
specyfikacji rozszerza się też na drogach wojewódzkich i powiatowych.
W 2011 r. pod auspicjami GDDKiA podjęto inicjatywę opracowania
zestawu ogólnych specyfikacji technicznych na zasadach wolontariatu.
Projekty tych dokumentów przez pewien okres były udostępnione w
Internecie na stronach GDDKiA, w celu zebrania opinii, jako specyfikacje
dla systemu "projektuj i buduj", lecz w 2017 r. teksty te usunięto. W
2018 r. na stronie internetowej GDDKiA opublikowano trzy specyfikacje
techniczne wprowadzone do stosowania zarządzeniem Generalnego Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad, ale w 2019 uchylono jego obowiązywanie. Nowe
zarządzenie nr 32 z 3 października 2019 wprowadziło system wzorcowych
"wymagań wykonania i odbioru robót budowlanych" (WWiORB), a koordynację
wdrożenia powierzono Departamentowi Technologii Budowy Dróg GDDKiA.
Opracowania wzorcowych WWiORB mają układ podobny jak wcześniejsze ogólne
specyfikacje techniczne. Na stronie internetowej GDDKiA publikowane są
dokumenty wzorcowe, które uzyskały akceptację oraz projekty do
opiniowania.
Jednocześnie Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i
Mostowego nadal opracowuje oczekiwane przez środowisko drogowców
specyfikacje i rozpowszechnia je na zasadach komercyjnych.
W dalszym ciągu przedstawiono obecny stan wiedzy o specyfikacjach
technicznych i doświadczenia wynikające z ich dotychczasowego
stosowania.
|

do góry
|
|
Specyfikacja techniczna jest opracowaniem zawierającym warunki
wykonania i odbioru określonego rodzaju robót budowlanych, niezbędne
do określenia standardu i jakości wykonania robót.
Specyfikacje techniczne są dokumentem:
- przetargowym, określającym zakres czynności i robót zawartych
w poszczególnej pozycji ślepego kosztorysu (przedmiaru) i umożliwiającym
prawidłowe ustalenie ceny jednostkowej tej pozycji przy opracowaniu
oferty, przez oferenta uczestniczącego w przetargu,
- umownym, stanowiącym załącznik, wraz z innymi dokumentami
przetargowymi, do umowy podpisanej przez zamawiającego i wykonawcę
(oferenta, który wygrał przetarg),
- wykonawczym, obowiązującym z innymi dokumentami wykonawcę i
nadzór zamawiającego przy wykonywaniu, kontroli i odbiorze robót.
Specyfikacje techniczne stosuje się w wielu krajach świata jako
nieodłączny element systemu przetargowego, działającego w gospodarce
rynkowej.
Specyfikacje techniczne w drogowym procesie inwestycyjnym

|

do góry
|
|
Przez kilkadziesiąt lat stosowania na świecie specyfikacji
technicznych, podejmowano próby opracowania różnych koncepcji ich treści,
mając na celu polepszenie jakości robót i przyspieszenie realizacji
budów. Do dziś istnieją w poszczególnych krajach specyfikacje
techniczne, uwzględniające różne bodźce i inne kryteria jakościowe.
Kierunki kontroli i akceptacji robót reprezentowane w różnych
koncepcjach specyfikacji technicznych dotyczyły:
- dokonania płatności pod warunkiem, że realizacja robót była
zgodna z procesami zastosowanymi przy ich wykonywaniu, które
zamawiający podał w specyfikacjach,
- zaakceptowania albo odrzucenia robót w zależności od wyników
badań gotowego produktu,
- ustalenia w specyfikacjach warunków granicznych, przy których można
akceptować roboty (z pełną zapłatą), chociaż nie odpowiadają
w pełni wymaganiom specyfikacji,
- premiowania finansowego wykonawcy za poziom jakości przewyższający
wymagania specyfikacji,
- zmniejszania płatności za roboty częściowo nie odpowiadające
kryteriom jakościowym specyfikacji,
- dokonywania potrąceń lub wypłacania premii w zależności od
nominalnego poziomu jakości robót,
- wyrywkowego pobierania próbek z gotowego produktu, mając na względzie
kryteria decyzyjne zapłaty, uwzględniające statystyczną zmienność
właściwości tkwiących w gotowym produkcie oraz metodach badań,
- kontrolowania jakości wykonania robót w czasie trwania budowy (a
nie dopiero po zakończeniu elementu robót) i pełnej zapłaty po
spełnieniu wymagań etapowych i końcowych,
- stosowania się wykonawcy do zasady bezusterkowego funkcjonowania budowy przez
określony okres czasu.
Komentarzem do istotniejszych zasad reprezentowanych w
przedstawionych koncepcjach specyfikacji dotyczących drogownictwa mogą być poniższe spostrzeżenia.
Specyfikacja ustalająca obowiązującą metodę wykonania (w pkcie
1) podaje np. typ i liczbę walców, liczbę ich przejść w czasie zagęszczania,
grubość zagęszczanej warstwy itp. Wykonawca, musi tylko przestrzegać
zaleceń specyfikacji i nie jest w rzeczywistości odpowiedzialny za
wynik końcowy, co nie zachęca do polepszania jakości robót.
Specyfikacja ustalająca jedynie wynik końcowy robót (w pkcie 2)
podaje wskaźniki, które wykonawca ma osiągnąć i które nadzór
sprawdza laboratoryjnie po zakończeniu robót. Specyfikacja może całkowicie
lub częściowo pozostawić wykonawcy decyzję doboru sprzętu i metody
robót. Nieosiągnięcie wymaganego wyniku końcowego robót może być
ukarane potrąceniami finansowymi lub nakazem rozbiórki robót na koszt
wykonawcy. Doboru najekonomiczniejszego sprzętu i sposobu wykonania
wykonawca może dokonać na odcinku próbnym, przed rozpoczęciem robót.
System zakładający osiągnięcie określonego okresu funkcjonowania
budowy (w pkcie 9) wymaga, aby wykonawca wybudował drogę, która będzie
służyła przez założoną liczbę lat. Koszt naprawy i utrzymania
drogi w tym okresie ponosi wykonawca. Wykonawca może elastycznie
dobierać materiały, metody robót i sprzęt.
Doświadczenia zagraniczne ukierunkowały przyjęcie takiej koncepcji
polskich specyfikacji drogowych, która uwzględniła poglądy sprzyjające
większej samodyscyplinie prowadzenia robót i skutecznej ich kontroli.
Jednym z celów nowego systemu działania było szybkie odejście od
sposobu realizacji robót, charakteryzujących się niezbyt ich wysoką
jakością jakie cechował okres gospodarki "nakazowej".
|

do góry
|
|
Stosowanie specyfikacji technicznych w
drogownictwie wynika, m. in., z
przepisów zawartych w:
- ustawie
Prawo
zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. 2017 r.,
poz. 1579 z póżn. zm.) w art. 31, stwierdzającej, że w
odniesieniu do robót budowlanych przedmiot zamówienia
określa się na podstawie dokumentacji projektowej oraz
specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót,
-
Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 września
2004 r. w
sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji
projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru
robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego
(tekst jednolity Dz.U. 2013 r., poz. 1129)
-
Rozporządzeniu
MTiGM z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków
technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich
usytuowanie (tekst jednolity Dz.U. 2016 r., poz. 124), ustalającym, że wbudowane materiały
i wyroby mają spełniać wymagania Polskich Norm i
specyfikacji robót drogowych (par. 142),
-
Rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w
sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu
inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac
projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych
określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz.U.
Nr 130, poz. 1389), ustalającym, że podstawą do sporządzenia
kosztorysu inwestorskiego jest m. in. specyfikacja
techniczna wykonania i odbioru robót,
decyzjach Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych, w tym
zawartych w zarządzeniu w sprawie "Wytycznych zlecania
robót, usług i dostaw w drodze przetargu" (pierwsze wydanie
w dniu 23 marca 1992 r.) oraz w
opracowaniu pt.
"Stadia i skład dokumentacji
projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań",
wprowadzonym
zarządzeniem nr 17 z 11 maja 2009 r.,
przewidującym wykonanie specyfikacji technicznych wykonania
i odbioru robót.
|

do góry
|
|
Zarządzenie GDDP z 1992 r. ustaliło, że specyfikacje techniczne
opracowuje się jako:
- ogólne specyfikacje techniczne (OST),
- szczegółowe specyfikacje techniczne, które od 2004 r.
(rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r.) nazywa
się specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót
budowlanych (ST).
Ogólna specyfikacja techniczna jest wzorcowym zbiorem przepisów i
wymagań mających zastosowanie przy realizacji asortymentu robót. Ogólne
specyfikacje techniczne publikuje się obecnie dla robót drogowych (inwestycyjnych i utrzymaniowych),
robót mostowych oraz dla prac geodezyjnych związanych z drogownictwem.
Grupy tematyczne ogólnych specyfikacji technicznych

OST stanowią materiał pomocniczy do opracowania specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, nie będąc same dokumentem przetargowym i kontraktowym.
Oprócz charakteru wzorcowego, ogólne specyfikacje techniczne są
bogatym źródłem wiedzy oraz informacji o poprawnym technicznie
sposobie realizacji robót drogowych, przedstawionych również w sposób
wariantowy.
Specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych jest
opracowaniem zawierającym w szczególności zbiory wymagań, niezbędne do
określenia standardu i jakości wykonania robót, w zakresie sposobu
wykonania robót budowlanych, właściwości wyrobów budowlanych oraz oceny
prawidłowości wykonania poszczególnych robót. Przy opracowaniu ST
korzysta się z ustaleń ogólnej specyfikacji technicznej:
- wybierając z OST zalecenia dla rozwiązań realizacyjnych, występujących
w dokumentacji projektowej, z ewentualną ich modyfikacją,
- uzupełniając ustalenia OST o nowe rozwiązania w niej nie
zawarte,
- uaktualniając przepisy zawarte w OST.
Wymagania dla nowych rozwiązań technicznych, nie ujętych przez OST,
opracowuje się w ST na podstawie odpowiednich norm materiałowych i
czynnościowych, aprobat technicznych materiałów, wytycznych
technicznych i technologicznych opracowanych przez Instytut Badawczy Dróg
i Mostów lub inne jednostki naukowo-badawcze oraz wytycznych i zarządzeń
GDDP lub GDDKiA.
Numeracja specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót
budowlanych powinna być powiązana
z pozycjami przedmiaru robót (ślepego kosztorysu) w celu ścisłego połączenia
kosztu z zakresem wykonywanego rodzaju robót.
|

do góry
|
|
Ramowy układ specyfikacji został ujednolicony, obejmując zawsze
dziesięć punktów treści, wymienionych w tabeli 1.
Tabela 1. Ramowy układ specyfikacji, ujednolicony dla
wszystkich OST
Nr
punktu |
Nazwa
punktu specyfikacji |
Występujące
podpunkty |
1 |
Wstęp (część ogólna) |
Przedmiot, zakres
stosowania, zakres robót, określenia podstawowe, ogólne
wymagania dotyczące robót |
2 |
Materiały |
Ogólne wymagania oraz
wymagania dotyczące poszczególnych materiałów, ich
przechowywania i składowania |
3 |
Sprzęt |
Ogólne wymagania oraz
wymagania dotyczące stosowanego sprzętu |
4 |
Transport |
Ogólne wymagania oraz
wymagania dotyczące transportu stosowanych materiałów, środków
transportu i
sposobu transportowania |
5 |
Wykonanie robót |
Ogólne zasady wykonania robót,
szczegółowe wymagania dotyczące wykonania robót, ew.
ustalenia dotyczące mieszanek |
6 |
Kontrola jakości robót |
Ogólne zasady kontroli jakości
robót, badania i pomiary (sposób i częstotliwość), ocena
wyników badań |
7 |
Obmiar robót |
Ogólne zasady obmiaru robót,
jednostka obmiarowa |
8 |
Odbiór robót |
Ogólne zasady odbioru robót,
odbiór robót zanikających i ulegających zakryciu, odbiór
częściowy, końcowy i ostateczny |
9 |
Podstawa płatności |
Ogólne ustalenia dotyczące
podstawy płatności, cena jednostki obmiarowej oraz opis
sposobu rozliczania robót tymczasowych i prac towarzyszących |
10 |
Przepisy związane |
Normy, inne dokumenty |
|

do góry
|
|
Celem publikowania OST jest ułatwienie i przyspieszenie prac związanych
ze zlecaniem i realizacją robót. OST służą jako materiał
pomocniczy do sporządzania
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych (ST).
|

do góry
|
|
Zbiór ogólnych specyfikacji technicznych drogowych robót
inwestycyjnych wydawanych przez GDDP lub GDDKiA i uzupełnianych przez
BZDBDiM podzielony jest na jedenaście działów,
w których każda OST ma wspólne pierwszą literę D oraz dwie pierwsze
cyfry oznaczające dany dział. Wyjątkowo dział "Wymagania ogólne"
ma dwie litery D-M, gdyż obowiązuje również dla robót mostowych
(tab. 2).
Tabela 2. Działy drogowych ogólnych specyfikacji technicznych
Lp. |
Nr
działu |
Nazwa
działu |
1 |
D-M-00.00.00 |
Wymagania ogólne |
2 |
D-01.00.00 |
Roboty
przygotowawcze |
3 |
D-02.00.00 |
Roboty ziemne |
4 |
D-03.00.00 |
Odwodnienie
korpusu drogowego |
5 |
D-04.00.00 |
Podbudowy |
6 |
D-05.00.00 |
Nawierzchnie |
7 |
D-06.00.00 |
Roboty wykończeniowe |
8 |
D-07.00.00 |
Urządzenia
bezpieczeństwa ruchu |
9 |
D-08.00.00 |
Elementy ulic |
10 |
D-09.00.00 |
Zieleń |
11 |
D-10.00.00 |
Inne roboty |
Dział "Wymagania ogólne" obejmujący jedną OST,
zawiera wymagania wspólne dla robót objętych wszystkimi pozostałymi
specyfikacjami. W praktyce każda pozostała specyfikacja wielokrotnie
powołuje się na zalecenia ujęte w tej specyfikacji.
Pozostałe działy składają się ze specyfikacji, ustalających wymagania
do wykonania poszczególnych rodzajów robót drogowych, zgrupowanych
tematycznie we wspólnym dziale.
|

do góry
|
|
Ogólne specyfikacje techniczne drogowych robót utrzymaniowych składają
się z poszczególnych opracowań z zakresu utrzymania nawierzchni i urządzeń drogowych.
Numeracja OST utrzymaniowych jest ściśle powiązana z numeracją OST
drogowych robót inwestycyjnych, stanowiąc jej kontynuację i uzupełnienie
w poszczególnych działach.
Tematyka drogowych robót utrzymaniowych przedstawiona jest w tabeli
3.
Tabela 3. Tematyka drogowych robót utrzymaniowych
Lp. |
Rodzaj robót utrzymaniowych |
Tematyka drogowych robót utrzymaniowych |
1 |
Roboty nawierzchniowe |
Naprawa i remont nawierzchni oraz ich uszorstnienie,
żwirowanie, oczyszczanie itp. |
2 |
Remont elementów ulic |
Remont chodników, krawężników, obramowań, opasek, ścieków
drogowych, i innych elementów ulic |
3 |
Odwodnienie, pobocza, zieleń |
Czyszczenie przepustów, kanalizacji i ścieków, naprawa
poboczy, umocnienia skarp, utrzymanie zieleni przydrożnej |
4 |
Remonty urządzeń bezpieczeństwa ruchu |
Remont oznakowania, urządzeń regulacji ruchu, barier
ochronnych, ogrodzeń drogowych i ekranów akustycznych |
6 |
Inne |
Zabezpieczenie i oznakowanie robót,
wypełnienie przekopów, naprawa betonów |
Należy zaznaczyć, że tematykę utrzymaniową ujmuje również część
OST opracowanych dla drogowych robót inwestycyjnych, obejmując
zalecenia stosowane przy obydwu rodzajach robót.
|
|
|
Zbiór ogólnych specyfikacji technicznych, obejmujących roboty mostowe
ma każdą OST oznaczoną literą M i dotyczy tematyki z zakresu drogowych
obiektów inżynierskich pogrupowanej w dziesięciu działach (tab. 4). |

do góry
|
|
Ogólne specyfikacje techniczne, zawierające potrzeby drogownictwa w
zakresie geodezji, kartografii oraz nabywania nieruchomości oznaczone są
literami GG i obejmują 10 zeszytów o następującej tematyce:
- wymagania ogólne - wspólne dla prac objętych pozostałymi
specyfikacjami oznaczonymi GG;
- prace geodezyjne i kartograficzne - zawierające wymagania dotyczące
wykonania map dla celów projektowania dróg, założenia osnowy
realizacyjnej przy budowie dróg i obiektów mostowych, pomiaru
powykonawczego zrealizowanych drogowych obiektów budowlanych oraz
pomiarów odkształceń i przemieszczeń obiektów mostowych
metodami geodezyjnymi;
- prace związane z nabywaniem nieruchomości na cele drogowe -
obejmujące opracowanie materiałów do wniosku o uzyskanie zgody na
zmianę przeznaczenia oraz wydanie decyzji na wyłączenie gruntów
rolnych i leśnych z produkcji rolniczej i leśnej, opracowanie
dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, związanej z nabywaniem
nieruchomości pod pasy drogowe i uregulowaniem stanu prawnego tych
gruntów, a także dokumentacji formalno-prawnej do nabywania
nieruchomości pod pasy drogowe.
|

do góry
|
|
Każdy zeszyt OST stanowi tematyczną całość, określoną przez
tytuł zeszytu. Wydane zeszyty można podzielić na jednotematyczne i wielotematyczne.
Zeszyty jednotematyczne zawierają jedną specyfikację z określonym
numerem i tytułem. Zeszyty wielotematyczne składają się z kilku
podspecyfikacji, z których każda ma inny numer (będący pochodną
numeru zeszytu) i osobny tytuł. Zarówno zeszyty jedno- jak i
wielotematyczne mogą uwzględniać wariantowe rozwiązania wykonawcze w
celu najłatwiejszego korzystania z OST.
|

do góry
|
|
W tabeli 5 podano podział tematyczny oraz łączną
liczbę specyfikacji obecnie dostępnych w Branżowym Zakładzie
Doświadczalnym Budownictwa Drogowego i Mostowego. Od czasu opracowania
pierwszych pozycji zbiór specyfikacji był systematycznie uzupełniany, a
niektóre tytuły zostały wycofane lub zastąpione nowszymi wersjami.
Tabela 5. Zestawienie ogólnych
specyfikacji technicznych dla robót drogowych dostępnych w BZDBDiM
(październik 2018)
Lp. |
Nazwa
robót i działów OST |
Liczba specyfikacji |
1 |
Drogowe
roboty inwestycyjne |
|
1.1 |
Wymagania
ogólne |
2 |
1.2 |
Roboty
przygotowawcze |
5 |
1.3 |
Roboty
ziemne |
17 |
1.4 |
Odwodnienie
korpusu drogowego |
11 |
1.5 |
Podbudowy |
22 |
1.6 |
Nawierzchnie |
31 |
1.7 |
Roboty
wykończeniowe |
11 |
1.8 |
Urządzenia
bezpieczeństwa ruchu |
16 |
1.9 |
Elementy
ulic |
8 |
1.10 |
Zieleń |
1 |
1.11 |
Inne
roboty |
23 |
2 |
Drogowe
roboty utrzymaniowe |
|
2.1 |
Roboty
nawierzchniowe |
40 |
2.2 |
Remont elementów ulic |
26 |
2.3 |
Odwodnienie,
pobocza i zieleń |
16 |
2.4 |
Remonty
urządzeń bezpieczeństwa ruchu |
14 |
2.5 |
Zimowe i letnie utrzymanie |
6 |
2.6 |
Roboty inne |
2 |
3 |
Roboty mostowe |
|
3.1 |
Mostowe roboty inwestycyjne |
97 |
3.2 |
Mostowe roboty utrzymaniowe |
12 |
4 |
Drogowe
prace geodezyjne |
|
4.1 |
Wymagania
ogólne |
1 |
4.2 |
Prace
geodezyjne i kartograficzne |
4 |
4.3 |
Prace
związane z nabywaniem nieruchomości |
5 |
|
Razem
|
362 |
Wzrastającą liczbę OST publikowanych przez BZDBDiM w
okresie 1992 - 2016 przedstawia
poniższy wykres.

|

do góry
|
|
Każdy zeszyt OST zawiera informację o dacie aktualności treści
specyfikacji. Użytkownik OST, we własnym interesie, powinien sprawdzić
czy nie zachodzi potrzeba uaktualnienia przepisów w wykorzystywanej
specyfikacji.
Aktualizację treści ogólnych specyfikacji technicznych prowadzi się
w miarę potrzeb, wynikających ze zmian przepisów i technik
realizacyjnych oraz możliwości finansowych. Dobór aktualizowanych
zeszytów jest dokonywany w taki sposób, aby zachować dużą aktualność
treści specyfikacji wydanych w latach poprzednich.
|

do góry
|
|
W języku angielskim jest dostępnych dwanaście OST z zakresu
drogowych robót inwestycyjnych, dotyczących robót przygotowawczych,
ziemnych, wybranych podbudów i nawierzchni, oznakowania dróg, ekranów
akustycznych. Specyfikacje te opracowano w 1995 r. do celów przetargów
organizowanych przez GDDP, spełniających wymagania międzynarodowych
instytucji finansowych. Są one w dość dużym stopniu aktualne z treścią
dostępnych OST w języku polskim. Stanowią bogate źródło poprawnego
angielskiego słownictwa drogowego, przydatnego przy opracowywaniu
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych dla własnych potrzeb zamawiających.
|

do góry
|
|
7.10. Autorzy OST rozpowszechnianych przez
Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego
Wykonawcami opracowań autorskich były, z zakresu:
- robót drogowych inwestycyjnych i robót mostowych - Branżowy Zakład Doświadczalny
Budownictwa Drogowego i Mostowego,
- geodezji - specjalistyczne firmy geodezyjne ("Geotras",
"Grunt"),
- robót drogowych utrzymaniowych - wydanie z 1995 r.:
OAT-Uszczelnianie i Obróbka Betonu, wydanie z 2001-2018 r.:
Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego.
Opracowanie redakcyjne i edytorskie OST wykonał Branżowy Zakład
Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego.
|

do góry
|
|
Autorami dokumentacji projektowych, w skład których wchodzą specyfikacje techniczne
wykonania i odbioru robót budowlanych (ST), są różni specjaliści zatrudnieni w
wielu obecnie istniejących firmach projektowych. Powoduje to różnorodny
sposób podejścia do opracowania podobnego tematu technologicznego,
nawet przy wzorowaniu się na, jednolitych dla wszystkich, ogólnych
specyfikacjach technicznych.
Krytyka tego stanu, formułowana głównie w przedsiębiorstwach
wykonawczych, dotyczy zbyt częstego mechanicznego kopiowania zapisów
zawartych w OST, powielania poprzednio wykonanych ST, niekiedy
asekuracyjnego zawyżania wymagań dla materiałów drogowych niezależnie
od ich roli i funkcji w projektowanej konstrukcji drogowej. Przyczyną
jest też nieład normalizacyjny w krajowym drogownictwie związany z
opóźnionym wprowadzaniem norm PN-EN, brakiem współczesnych
norm na podstawowe badania klasyfikacyjne materiałów oraz metody badań
kontrolnych wykonanych robót i normalizowania wymagań w stosunku do
niektórych wyrobów gotowych. Pogłębia ten stan niedostateczna liczba
doświadczonych technologów drogowych zatrudnionych w mniejszych
firmach projektowych oraz częściowo - niedostateczna liczba biur
konsultingowych z zakresu technologii drogowej, które mogły by udzielać
kompetentnych porad.
ST zbyt często są bardzo obszerne, zawierając dużo faktów
oczywistych, ale niekiedy brak im szczegółowych informacji, niezbędnych
do prawidłowego zrealizowania kontraktu. Niepotrzebnie ST zawyżają,
w pewnych przypadkach, wymagania materiałowe w stosunku do wymagań OST.
Niekiedy ST wymagają wykonania dużej liczby tradycyjnych (pracochłonnych)
badań, które wpływają na przestoje robót lub kosztowne przerzuty
sprzętu budowlanego.
Wiele ST jest jednak wykonanych poprawnie, zwłaszcza w
wyspecjalizowanych biurach projektowych, o czym świadczy prawidłowa
realizacja budów. Należy jednak być świadomym niedostatków wynikających
przy ich sporządzaniu w celu wyeliminowania niekorzystnych tendencji w
tym zakresie.
|

do góry
|
|
Uczestnicy procesów inwestycyjnych mają możliwość uzyskania
informacji cenowych, pozwalających na obliczenie wartości
kosztorysowej robót na podstawie zakresów robót określonych w OST.
Informacje cenowe zawarte są m.in. w "Biuletynie cen robót
drogowych" (w skrócie BCD), okresowo wydawanym przez Ośrodek Wdrożeń
Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa PROMOCJA w Warszawie, w którym podaje się ceny jednostkowe obejmujące całkowity
koszt wykonania obmiarowej jednostki elementu, w tym: robociznę,
materiały, sprzęt, koszty pośrednie, zysk kalkulacyjny. W biuletynie
przedstawia się trzy ceny jednostkowe robót podstawowych (elementów
rozliczeniowych): minimalne, maksymalne oraz średnie w skali kraju.
Biuletyn cen robót drogowych może być podstawą do: sporządzenia
kosztorysów ofertowych, rozliczenia robót budowlanych, wyceny części
składowych nieruchomości drogowych, szacunkowej wyceny wartości
kosztorysowej inwestycji drogowej, sporządzenia kosztorysów
inwestorskich, w założeniu, że zakres i jakość robót wynika z
ustaleń określonych w OST.
|

do góry
|
|
Przy opracowywaniu specyfikacji technicznych (zwykle
na podstawie OST) powstaje praktyczny problem, dotyczący wyceny kosztów
tych specyfikacji w celu ujęcia ich w umowie pomiędzy zamawiającym i
wykonawcą dokumentacji projektowej.
Zagadnienie to jest ujęte w "Środowiskowych zasadach wycen
prac projektowych" wydanych przez Izbę Projektowania Budowlanego -
Radę Koordynacyjną Biur Projektów, w których podano:
- charakterystykę specyfikacji wykonania i odbioru robót w
budownictwie drogowym w nawiązaniu do zakresu prac projektowych objętych
"Środowiskowymi zasadami",
- sposób wyceny specyfikacji technicznych dla robót drogowych.
|

do góry
|
|
Stosowanie specyfikacji technicznych w drogownictwie spowodowało dużo
pozytywnych efektów, w tym przede wszystkim:
- zbliżenie polskich procedur inwestycyjnych do praktyki działań
w krajach gospodarki rynkowej, w tym w Unii Europejskiej,
- usprawnienie procesu inwestycyjnego,
- ścisłe sprecyzowanie zakresu i sposobu wykonywania robót,
- uniknięcie zbędnych dyskusji interpretacyjnych pomiędzy
zamawiającym a wykonawcą, które mogą powstać, gdy zakres robót
jest określony zbyt ogólnie,
- zmniejszenie wątpliwości przy odbiorze robót,
- ułatwienie uzyskania funduszów pomocowych zagranicznych
instytucji finansowych, wymagających posiadania dokumentów
przetargowych ustalonych przez te instytucje.
Wydanie ogólnych specyfikacji technicznych było bardzo korzystne,
gdyż:
- usystematyzowało tematykę wszystkich specyfikacji, zarówno ogólnych
jak i szczegółowych,
- ujednoliciło zakres i treść specyfikacji,
- ułatwiło i przyspieszyło wykonanie prac projektowych, których
załącznikiem są zwykle specyfikacje szczegółowe,
- przygotowało wzorce do opracowania poszczególnych ST,
- przybliżyło wiedzę o poprawnym technicznie sposobie realizacji
robót, opartym na istniejących w Polsce normach, przepisach,
pracach naukowych itp.
Efektem stosowania specyfikacji technicznych jest wzrost jakości
budowanych obiektów i zwiększenie ich trwałości.
Dotychczasowy okres stosowania specyfikacji technicznych, głównie
na drogach krajowych, świadczy o utrwaleniu w świadomości drogowców
pozytywnego dla gospodarki sposobu definiowania i precyzowania zakresu
inwestycji drogowych.
|

do góry
|
|
Data aktualizacji: 05.08.2020 r. |