![]() |
Branżowy Zakład Doświadczalny |
WYMAGANIA TECHNICZNE DOTYCZĄCE NAWIERZCHNI DROGOWYCH
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. Geneza opracowania wymagań technicznychKoncepcja opracowania wymagań technicznych na potrzeby drogownictwa narodziła się w chwili wprowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny norm europejskich (PN-EN) w miejsce dotychczasowych polskich norm (PN). Wynikało to ze wstąpienia w 2004 r. Polski do Unii Europejskiej i potrzeby zharmonizowania wymagań dotyczących wyrobów budowlanych z obowiązującymi na wspólnym rynku. Normy europejskie mają charakter klasyfikacyjny tj. nie podają konkretnych wymagań do stosowania, a jedynie parametry wyrobu, które producent ma zadeklarować zgodnie z przewidzianymi w normie badaniami i procedurą. W tej sytuacji kadra inżynieryjna oczekiwała otrzymania wskazówek, co do wymagań dla materiałów do zastosowania w Polsce uwzględniających rodzime realia, tradycję techniczną oraz uwarunkowania klimatyczne, a jednocześnie zmienione metody badawcze. Rozwiązaniem problemu miały być dokumenty aplikacyjne do norm. Dyskusja o potrzebie opracowania dokumentów aplikacyjnych skupiła się początkowo bardziej nad stroną formalną ich wprowadzenia niż nad merytoryczną treścią. Lansowano pomysł wprowadzania dokumentów w formie ministerialnego rozporządzenia lub załącznika do norm. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej nie było skłonne do tworzenia nowych rozporządzeń, co można tłumaczyć brakiem odpowiedniej delegacji ustawowej. Polski Komitet Normalizacyjny, z kolei, stał początkowo na stanowisku, że normy europejskie, a w szczególności normy zharmonizowane muszą być publikowane wiernie z oryginałem, bez żadnych uzupełnień krajowych. Ostatecznie w 2008 i 2009 r. wydano pierwsze dokumenty aplikacyjne w postaci wymagań technicznych. Uzyskały one rekomendację Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka do stosowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, ale nie stanowiły aktu prawnego. Były to:
Opracowania te wydawane przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów miały być początkiem całej serii dokumentów aplikacyjnych dla zharmonizowanych norm na materiały stosowane w drogownictwie. Miały one pewne niedostatki i niekonsekwencje fazy początkowej np. WT-1 zawierała swego rodzaju korektę normy na kruszywa, a WT-2 nie skupiała się na wymaganiach materiałowych, lecz zawierała także wskazówki wykonawcze. Niestety inicjatywa ta uległa zaniechaniu; poprzestano na wyżej wspomnianych opracowaniach. Kolejne tytuły wymagań technicznych dotyczące materiałów do podbudów oraz skorygowane i zaktualizowane wersje wyżej wymienionych wymagań dla kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych wydano w 2010 r. Tym razem wprowadzono je zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad jako wymagania obowiązujące na drogach w gestii tej instytucji. Kolejne zarządzenia GDDKiA wprowadzały jeszcze modyfikacje i uzupełnienia, lecz nowych tytułów nie opracowano. Wymagania dla emulsji asfaltowych ukazały się zaś w formie załącznika krajowego do odpowiedniej normy.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. Zarządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące wymagań technicznychGeneralny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad podpisał zarządzenie nr 102 z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych. Zarządzenie ustalało, że w dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, opisujących przedmiot zamówienia na roboty budowlane na drogach krajowych zaleca się do stosowania następujące opracowania:
Zarządzenie nr 45 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 25 września 2014 roku zmieniające zarządzenie w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych - uchyliło obowiązywanie Wymagań technicznych WT-1 2010 i WT-2 2010. W ich miejsce
Zarządzenie nr 46 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie stosowania wymagań
technicznych na drogach krajowych dotyczących kruszyw do mieszanek mineralno-asfaltowych wprowadziło
WT-1 2014, Po upływie ok. 2 miesięcy Zarządzeniem nr 54 z dnia 18 listopada 2014 roku wprowadzono nowy tekst WT-2 2014 (listopad). Następnie
Zarządzeniem nr 7 z dnia 9 maja 2016 roku wprowadzono
Wymagania techniczne WT-2 2016. Część II. Wykonanie warstw asfaltowych,
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Dostępność wymagań technicznych
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Ogólne specyfikacje techniczne oparte na aktualnych wymaganiach WTBranżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego Sp. z o.o. informuje, że dostępne są ogólne specyfikacje techniczne (OST), zawierające postanowienia WT-1 2014, WT-2 2014 i WT-2 2016. Część II:
WT-4 2010 „Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych”:
WT-5 2010 „Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym dla dróg krajowych”:
Aktualność: 22 października 2018 r.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||