Branżowy Zakład Doświadczalny
Budownictwa Drogowego
i Mostowego Sp. z o.o.

Strona główna  O firmie  Oferta  Sklep internetowy  Informacje  Kontakt


 

WYMAGANIA TECHNICZNE DOTYCZĄCE NAWIERZCHNI DROGOWYCH

 

 

1. Zarządzenie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad podpisał zarządzenie nr 102 z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych.

Zarządzenie ustalało, że w dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, opisujących przedmiot zamówienia na roboty budowlane na drogach krajowych zaleca się do stosowania następujące opracowania:

  1. Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych WT-1 2010 Wymagania techniczne,
  2. Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych WT-2 2010 Wymagania techniczne,
  3. Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych WT-4 2010 Wymagania techniczne,
  4. Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym do dróg krajowych WT-5 2010 Wymagania Techniczne.

Zarządzenie nr 45 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 25 września 2014 roku zmieniające zarządzenie w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych - uchyliło obowiązywanie Wymagań technicznych WT-1 2010 i WT-2 2010.

W ich miejsce Zarządzenie nr 46 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 25 września 2014 roku w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych dotyczących kruszyw do mieszanek mieneralno-asfaltowych wprowadziło WT-1 2014,
a Zarządzenie nr 47 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 25 września 2014 roku w sprawie stosowania wymagań technicznych na drogach krajowych dotyczących mieszanek mineralno-asfaltowych - wprowadziło WT-2 2014.

 

 


do góry

2. Aktualizacje wymagań technicznych

Wymagania techniczne, stanowiące załącznik 1 i 2 do zarządzenia nr 102, wymienionego w punkcie 1 stanowiły aktualizację wymagań technicznych zarekomendowanych przez Ministra Infrastruktury do stosowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej pt.:

  1. Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach publicznych, WT-1 Kruszywa 2008 (zarekomendowane 30 września 2008 r.),
  2. Nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych, WT-2 Nawierzchnie asfaltowe 2008 (zarekomendowane 26 lutego 2009 r.).

Na stronie internetowej GDDKiA ukazała się notatka, że wyżej wymienione wymagania techniczne zostały poprawione i zaktualizowane po dwuletnich doświadczeniach. Stwierdzono również, że podana w WT-2 metoda oceny wyrobu budowlanego w zakładowej kontroli produkcji i oparta na ilości próbek służy do wydawania certyfikatu zgodności. Metoda ta nie może być stosowana do oceny wbudowanych warstw i materiałów przy odbiorach końcowych.

W 2014 r. ukazały się kolejne aktualizacje WT-1 i WT-2.

 

 


do góry

3. Wymagania techniczne

Wymagania techniczne, stanowiące załącznik 3 i 4 zarządzenia nr 102 wymienionego w punkcie 1 są opracowaniami obowiązującymi. Wymagania techniczne WT-4 „Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych” zawierają:

punktor wymagania wobec materiałów (kruszyw i wody),
punktor wymagania wobec mieszanek niezwiązanych z kruszyw do warstw podłoża ulepszonego, podbudowy pomocniczej, podbudowy zasadniczej i nawierzchni niezwiązanych,
punktor kontrolę produkcji, – opis, oznaczanie, oznakowanie i ustalenia formalne,
punktor załączniki: opis mieszanek kruszyw z recyklingu, zastosowanie wartości deklarowanej, zakładowa kontrola produkcji mieszanek, oznaczanie współczynnika filtracji.

Wymagania techniczne WT-5 2010 „Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym do dróg krajowych” zawierają:

punktor wymagania wobec materiałów, specyfikację mieszanek i wymagania wobec mieszanek do mieszanek związanych cementem, związanych żużlem, z popiołem lotnym, związanych spoiwem drogowym,
punktor kontrolę produkcji i ustalenia formalne.

 

 


do góry

4. Dostępność wymagań technicznych

Wymagania techniczneGDDKiA są dostępne na stronie internetowej: www.gddkia.gov.pl w zakładce „dokumenty techniczne”. Odnośniki do poszczególnych pozycji wymagań technicznych w wersji pdf podaliśmy w punkcie 1.

Objętość wymagań technicznych jest następująca: WT-1 2014 – 32 strony, WT-2 2014 – 50 stron, WT-4 – 48 stron i WT-5 – 99 stron formatu A4.

 

 


do góry

5. Ogólne specyfikacje techniczne oparte na nowych wymaganiach WT 2010

Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego Sp. z o.o. informuje, że dostępne są ogólne specyfikacje techniczne (OST), zawierające postanowienia

WT-1 2010, WT-2 2010:

punktor D-04.07.01a Podbudowa z betonu asfaltowego,
punktor D-05.03.05a Nawierzchnia z betonu asfaltowego. Warstwa ścieralna,
punktor D-05.03.05b Nawierzchnia z betonu asfaltowego. Warstwa wiążąca i wyrównawcza,
punktor D-05.03.05c Nawierzchnia z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności,
punktor D-05.03.07a Nawierzchnia z asfaltu lanego,
punktor D-05.03.12a Nawierzchnia z asfaltu porowatego,
punktor D-05.03.13a Nawierzchnia z mieszanki mastyksowo-grysowej (SMA),
punktor D-05.03.24a Nawierzchnia z betonu asfaltowego do bardzo cienkich warstw (z mieszanki BBTM),

WT-4 2010 „Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych”:

punktor D-04.04.00a Podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa niezwiązanego,
punktor D-04.04.02a Podbudowa pomocnicza z mieszanki kruszywa niezwiązanego,
punktor D-04.04.02b Podbudowa zasadnicza z mieszanki kruszywa niezwiązanego,
punktor D-05.01.04a Nawierzchnia z mieszanki kruszywa niezwiązanego,

WT-5 „Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym dla dróg krajowych”:

punktor D-04.05.01a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa związanego hydraulicznie cementem,
punktor D-04.05.02a Podbudowa i podłoże ulepszone z gruntu ulepszonego wapnem (wg PN-EN 14227-11 oryg.),
punktor D-04.05.03a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa związanego hydraulicznie popiołem lotnym,
punktor D-04.05.04a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa związanego hydraulicznie granulowanym żużlem wielkopiecowym,
punktor D-04.05.05a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa związanego gotowym wyrobem hydraulicznego spoiwa drogowego.
 

 Aktualność: 14 listopada 2014 r.

 

 


do góry