|
|
WYMAGANIA TECHNICZNE DOTYCZĄCE NAWIERZCHNI DROGOWYCH
|
|
|
1. Zarządzenie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i Autostrad
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad podpisał
zarządzenie nr 102 z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie stosowania
wymagań technicznych na drogach krajowych.
Zarządzenie ustalało, że w dokumentacji projektowej oraz specyfikacji
technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, opisujących przedmiot
zamówienia na roboty budowlane na drogach krajowych zaleca się do stosowania
następujące opracowania:
- Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych
utrwaleń na drogach krajowych
WT-1 2010 Wymagania techniczne,
- Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych
WT-2 2010 Wymagania techniczne,
- Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych
WT-4 2010 Wymagania techniczne,
- Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym do dróg krajowych
WT-5 2010 Wymagania Techniczne.
Zarządzenie nr 45 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
z dnia 25 września 2014 roku zmieniające zarządzenie w sprawie stosowania
wymagań technicznych na drogach krajowych - uchyliło obowiązywanie Wymagań
technicznych WT-1 2010 i WT-2 2010.
W ich miejsce Zarządzenie nr 46 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i
Autostrad z dnia 25 września 2014 roku w sprawie stosowania wymagań
technicznych na drogach krajowych dotyczących kruszyw do mieszanek mieneralno-asfaltowych wprowadziło
WT-1 2014,
a Zarządzenie nr 47 Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad z dnia 25 września 2014 roku w sprawie stosowania
wymagań technicznych na drogach krajowych dotyczących mieszanek
mineralno-asfaltowych - wprowadziło WT-2 2014.
|

do góry
|
|
2. Aktualizacje wymagań technicznych
Wymagania techniczne, stanowiące załącznik 1 i 2 do zarządzenia nr 102,
wymienionego w punkcie 1 stanowiły aktualizację
wymagań
technicznych zarekomendowanych przez Ministra Infrastruktury do
stosowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej pt.:
- Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych
utrwaleń na drogach publicznych, WT-1 Kruszywa 2008 (zarekomendowane 30
września 2008 r.),
- Nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych, WT-2 Nawierzchnie
asfaltowe 2008 (zarekomendowane 26 lutego 2009 r.).
Na stronie internetowej GDDKiA ukazała się
notatka, że
wyżej wymienione wymagania techniczne zostały poprawione i zaktualizowane po
dwuletnich doświadczeniach. Stwierdzono również, że podana w WT-2 metoda
oceny wyrobu budowlanego w zakładowej kontroli produkcji i oparta na ilości
próbek służy do wydawania certyfikatu zgodności. Metoda ta nie może być
stosowana do oceny wbudowanych warstw i materiałów przy odbiorach końcowych.
W 2014 r. ukazały się kolejne aktualizacje WT-1 i WT-2.
|

do góry
|
|
3. Wymagania techniczne
Wymagania techniczne, stanowiące załącznik 3 i 4 zarządzenia nr 102
wymienionego w punkcie 1 są opracowaniami obowiązującymi. Wymagania techniczne
WT-4 „Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych” zawierają:
 |
wymagania wobec materiałów (kruszyw i wody), |
 |
wymagania wobec mieszanek niezwiązanych z kruszyw do warstw
podłoża ulepszonego, podbudowy pomocniczej, podbudowy zasadniczej i
nawierzchni niezwiązanych, |
 |
kontrolę produkcji, – opis, oznaczanie, oznakowanie i ustalenia
formalne, |
 |
załączniki: opis mieszanek kruszyw z recyklingu, zastosowanie
wartości deklarowanej, zakładowa kontrola produkcji mieszanek,
oznaczanie współczynnika filtracji. |
Wymagania techniczne WT-5 2010 „Mieszanki związane spoiwem
hydraulicznym do dróg krajowych” zawierają:
 |
wymagania wobec materiałów, specyfikację mieszanek i wymagania
wobec mieszanek do mieszanek związanych cementem, związanych żużlem,
z popiołem lotnym, związanych spoiwem drogowym, |
 |
kontrolę produkcji i ustalenia formalne. |
|

do góry
|
|
4. Dostępność wymagań technicznych
Wymagania techniczneGDDKiA są dostępne na stronie internetowej:
www.gddkia.gov.pl w zakładce „dokumenty techniczne”. Odnośniki do
poszczególnych pozycji wymagań technicznych w wersji pdf podaliśmy w
punkcie 1. Objętość wymagań technicznych jest
następująca: WT-1 2014 – 32 strony, WT-2 2014 – 50 stron, WT-4 – 48 stron i WT-5 –
99 stron formatu A4. |

do góry
|
|
5. Ogólne specyfikacje techniczne oparte na nowych wymaganiach WT 2010
Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego Sp. z
o.o. informuje, że dostępne są ogólne specyfikacje
techniczne (OST), zawierające postanowienia
WT-1 2010, WT-2
2010:
 |
D-04.07.01a Podbudowa z betonu asfaltowego,
|
 |
D-05.03.05a Nawierzchnia z betonu asfaltowego. Warstwa ścieralna,
|
 |
D-05.03.05b Nawierzchnia z betonu asfaltowego. Warstwa wiążąca i
wyrównawcza, |
 |
D-05.03.05c Nawierzchnia z betonu asfaltowego o wysokim module
sztywności, |
 |
D-05.03.07a Nawierzchnia z asfaltu lanego, |
 |
D-05.03.12a Nawierzchnia z asfaltu porowatego, |
 |
D-05.03.13a Nawierzchnia z mieszanki mastyksowo-grysowej (SMA),
|
 |
D-05.03.24a Nawierzchnia z betonu asfaltowego do bardzo cienkich
warstw (z mieszanki BBTM), |
WT-4 2010 „Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych”:
 |
D-04.04.00a Podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa
niezwiązanego, |
 |
D-04.04.02a Podbudowa pomocnicza z mieszanki kruszywa
niezwiązanego, |
 |
D-04.04.02b Podbudowa zasadnicza z mieszanki kruszywa
niezwiązanego, |
 |
D-05.01.04a Nawierzchnia z mieszanki kruszywa niezwiązanego,
|
WT-5 „Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym dla dróg krajowych”:
 |
D-04.05.01a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa
związanego hydraulicznie cementem, |
 |
D-04.05.02a Podbudowa i podłoże ulepszone z gruntu ulepszonego
wapnem (wg PN-EN 14227-11 oryg.), |
 |
D-04.05.03a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa
związanego hydraulicznie popiołem lotnym, |
 |
D-04.05.04a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa
związanego hydraulicznie granulowanym żużlem wielkopiecowym, |
 |
D-04.05.05a Podbudowa i podłoże ulepszone z mieszanki kruszywa
związanego gotowym wyrobem hydraulicznego spoiwa drogowego.
|
Aktualność: 14 listopada 2014 r.
|

do góry
|
|
|
|
|
|
|
|
|