![]() |
Branżowy Zakład Doświadczalny |
WARSTWA ŚCIERALNA NAWIERZCHNI Z MIESZANKI BBTMWprowadzenie mieszanki BBTM do stosowania | Definicja mieszanki BBTM | Zastosowanie mieszanki BBTM | Skład mieszanki BBTM i wymagania | Dodatki stabilizujące | Wbudowanie mieszanki
|
||
|
Wprowadzenie mieszanki BBTM do stosowaniaUnia Europejska przyjęła kilka lat temu normę europejską na mieszankę mineralno-asfaltową BBTM. Technologia wykonywania mieszanki została przyjęta według długoletnich doświadczeń drogowców francuskich, nazywających ją „beton bitumineuse trés mince” (skrót BBTM), co oznacza w języku polskim „beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw”. Stosowanie mieszanki BBTM w drogownictwie polskim wynika z zaleceń wymagań technicznych WT-2 2014 cz.I 2) i WT-2 2016 cz.II 3). Na podstawie tych dokumentów oraz wcześniejszych doświadczeń z cienkimi warstwami asfaltowymi i dostępnej literatury Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego opracował w 2016 r. ogólną specyfikację techniczną D-05.03.24a Nawierzchnia z betonu asfaltowego do bardzo cienkich warstw (z mieszanki BBTM) wg WT-1 i WT-2.
|
|
Definicja mieszanki BBTMMieszanka BBTM jest mieszanką mineralno-asfaltową do warstw ścieralnych grubości około 20 do 30 mm, w której kruszywo ma nieciągłe uziarnienie i tworzy połączenia ziarno do ziarna, co zapewnia uzyskanie otwartej tekstury. Uziarnienie mieszanki może być zaprojektowane według jednej z krzywych granicznych, zwanych modelami uziarnienia A lub B. Mieszanka BBTM jest mieszanką wałowaną, tj. zagęszczaną walcami. Mieszanka BBTM ma wystarczającą głębokość tekstury, nie wymagającą posypki uszorstniającej z kruszywa. Mieszanka BBTM przyporządkowana jest normie PN-EN 13108-2 „Mieszanki mineralno-asfaltowe – Wymagania – Część 2: Beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw”.
|
||
Zastosowanie mieszanki BBTMMieszankę BBTM stosuje się w warstwie ścieralnej nawierzchni drogowej dla wszystkich kategorii ruchu (od KR1 do KR7). Rozróżnia się wykonywanie dwóch rodzajów mieszanki, zależnych od wielkości zawartego w niej kruszywa: BBTM 8 i BBTM 11. Mieszankę BBTM 11 zaleca się stosować z zasady, lecz jeśli wymagane jest zmniejszenie hałasu drogowego to korzystniejsze jest stosowanie BBTM 8. Mieszankę BBTM 8 można stosować do projektowanej grubości warstwy technologicznej 1,0 ÷ 3,0 cm, a mieszankę BBTM 11 do grubości 1,5 ÷ 3,5 cm.
|
||
Skład mieszanki BBTM i wymagania
|
||
Dodatki stabilizująceW celu zmniejszenia zjawiska segregacji mieszanki i spływania lepiszcza asfaltowego z ziaren kruszywa, należy stosować dodatki stabilizujące (stabilizatory), którymi mogą być włókna celulozowe lub mineralne, także w postaci granulatu, w tym ze środkiem klejącym. Można nie stosować stabilizatora, jeżeli lepiszcze lub technologia produkcji i transportu nie powoduje spływności lepiszcza z ziaren kruszywa.
|
||
Wbudowanie mieszankiWarstwę wiążącą, stanowiącą podłoże dla mieszanki BBTM, zaleca się skrapiać emulsją modyfikowaną polimerem w ilości 0,4 ÷ 0,5 kg/m2, dobraną z uwzględnieniem stanu podłoża oraz porowatości mieszanki. Nie należy wbudowywać mieszanki BBTM podczas opadów deszczu lub silnego wiatru (przekraczającego prędkość 16 m/s) oraz gdy na podłożu tworzy się zamknięty film wodny. Do zagęszczania mieszanki można stosować wyłącznie walce drogowe stalowe gładkie. Nie zaleca się stosowania wibracji podczas zagęszczania mieszanki BBTM. Sposób wbudowania mieszanki BBTM określa WT-2 2016 cz.II 3). 1) Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń WT-1 2014 - Kruszywa. Wymagania techniczne (Wprowadzone do stosowania na drogach krajowych Zarządzenie nr 46 z dnia 25 września 2014 roku Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad) 2) Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2014 - Część I - Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania techniczne (Wprowadzone do stosowania na drogach krajowych Zarządzeniem nr 54 z dnia 18 listopada 2014 roku Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 3) Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2016 - Część II Wykonanie warstw nawierzchni asfaltowych. Wymagania techniczne (Wprowadzone do stosowania na drogach krajowych Zarządzeniem nr 7 z dnia 9 maja 2016 roku Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad) Aktualizacja: 25.10.2018
|